Tubuh manusia adalah satu perkara yang mengagumkan. Manusia boleh kelihatan sangat berbeza dari satu sama lain yang anda ragu-ragu walaupun mereka adalah ahli spesies yang sama. Bahagian badan boleh berbeza secara drastik dan kebolehan fizikal berbeza secara luas dari orang ke orang. Sekiranya anda ingin melihat perbandingan manusia yang menakjubkan, tengok foto-foto ini:
  • Shaquille O’Neal dan Simone Biles,
  • Aaron Durley di Seri Dunia Sedunia,
  • Demetrious Johnson dan Stefan Struve.
Contoh-contoh ini menunjukkan perbezaan yang luar biasa dalam saiz keseluruhan. Tetapi bagaimana pula dengan orang-orang yang mempunyai bahagian yang jauh lebih besar daripada purata? Ia luar biasa untuk melihat perbezaan dalam tubuh manusia dengan cara tertentu.
Berikut adalah beberapa bahagian badan terbesar di dunia, termasuk beberapa rekod pemutus:
1. Radhakant Baijpai mempunyai rambut telinga terpanjang di dunia. Pada tahun 2003, dia dinobatkan sebagai pemegang rekod Guinness untuk rambut telinga terpanjang. Sejak itu, ia terus berkembang dan kini hampir 10 inci panjang.
2. Tangan terbesar di dunia adalah milik Liu Hua, dan ia telah dilakukan selama bertahun-tahun sehingga dia menjalani pembedahan besar-besaran untuk mengeluarkan banyak kelebihan daging dan tulang. Dia menderita macrodactyly, bentuk gigantisme