loading...

Monday 19 February 2018

Artis-Artis Malaysia Yang Diberi Petunjuk Allah!! Yang Nombor 7 Tu Dulu Seksi Sangat Berlakon Filem..Sekarang Alhamdulillah..


Irma Hasmie Binti Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Irma Hasmie lahir pada 8 Januari 1982 di Kuala Lumpur. Irma berdarah campuran Pakistan (ayah) dan Cina (ibu).
Anak sulung tiga beradik ini mendapat pendidikan awalnya di Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Dia memiliki Diploma Kejuruteraan Elektrik (Telekomunikasi) dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Jalan Semarak, Kuala Lumpur.
Irma pernah memenangi Gadis Jelita 2004 anjuran majalah Jelita. Pertama kali mengenali dunia lakonan apabila membintangi filem Cinta Fotokopi, diikuti Main-Main Cinta selepas dilamar Metrowealth International Group (MIG) pada 2004. Filem lain ialah Bujang Senang dan Diva. Secara rasmi keluar dari MIG mulai Mac 2007 dan kini mengurus sendiri kerjayanya.
Pernah bergelar pembantu pengacara Roda Impian musim ke-11 bersama pengacaranya, Allahyarham Hani Mohsin. Selain filem, Irma juga bergelar pelakon TV.
Pada 29 June 2012, Irma Hasmie telah melangsungkan majlis perkahwinannya bersama pasangannya Syah Reza AzmeeRedza. Pasangan pengantin dinikahkan sendiri oleh bapa Irma Hasmie, Ibrahim Othman. Majlis Perkahwinan telah diadakan di Dewan Sri Melati, Putrajaya.
Irma telah mengambil keputusan untuk mula bertudung setelah pulang dari menunaikan umrah di tanah suci. Beliau kini juga menjadi pengacara di TV AlHijrah.
7 – Raja Farah

Raja Farah Raja Aziz (lahir 5 Julai 1988), merupakan seorang pelakon dan juga model. Dia di lahirkan di Kuala Lumpur. Anak ketiga dari empat beradik ini berketurunan Raja Jembal dari Kelantan.
Di kenali menerusi iklan TV sejak umur 13 tahun lagi. Komersial TV pertamanya Beras Floral. Wajah eksotik miliknya itu menjadi pilihan syarikat pengiklanan apabila berpeluang menjayakan puluhan iklan komersial TV, antaranya ialah Vanilla Coke, Eveready, Johnson & Johnson, Celcom dan F&N Orange.
Mula menceburi lakonan pada 2003 menerusi sitkom Ah-Ha bersama Harith Iskandar dan Afdlin Shauki. Farah turut mencuba bakatnya sebagai pengacara TV dan berpeluang mengendalikan program MangoTV, Game Time, VoiceOut dan Suara Emas Bintang RTM 2007.
Beberapa filem lakonannya seperti Salon, Akuarium Cinta, Anak Halal, Apa Kata Hati, Lagenda Budak Setan, Aku Masih Dara dan Haq.
8 – Sharifah Sofia

Sharifah Sofia binti Syed Hussein (lahir 28 julai 1985), adalah seorang pelakon Malaysia. Beliau dilahirkan di Liverpool, England.
Antara filem-filem yang pernah dilakonkannya ialah Gong (2006), Cinta Yang Satu (2007), Orang Minyak (2007), Pisau Cukur (2009) dan Berani Punya Budak (2009).
Sharifah mula bertudung sejak 1 Julai 2012. Dia pernah dihalau dari sebuah disko kerana masuk ke situ dengan keadaan berhijab. Sejak dari itu, dia mula membaca buku-buku agama dan mula faham bahawa lebih baik dia menjauhkan diri dari tempat-tempat hiburan sebegitu.
“Sebelum bertudung, bukan bermakna saya ini ‘kosong’ tentang pengetahuan Islam. Cuma kali ini saya lebih mendalaminya dan mahu diri ini sempurna dengan tidak meninggalkan amalan wajib,”  ujarnya.
9 – Ummi Nazeera

Ummi Nazeera Nur Hidayah bte Zainul Abidin atau lebih dikenali sebagai Ummi Nazeera ialah seorang pelakon wanita yang berasal dari Kuala Lumpur, Malaysia. Dia memulakan kerjayanya dalam layar perak pada tahun 2010 menerusi filem Lu Pikirlah Sendiri de Movie sebagai artis jemputan, memegang watak Syarifah.
Pada tahun 2011 pula, dia masuk ke dalam pasaran filem antarabangsa menerusi filem Hikayat Merong Mahawangsa dengan memegang watak Embok. Dan satu filem popular lagi yang dia turut berlakon ialah Hantu Kak Limah Balik Rumah dengan memegang watak Cik Nin.
Ummi Nazeera dikatakan baru lagi berhijrah ketika post ini ditulis. Dan ketika ini dia baru saja tamat pengajiannya di Australia.
Diberitakan bahawa gambar-gambar lamanya yang tidak menutup aurat di Instagram beliau semuanya sudah tiada, dan hanya ada gambar yang menutup aurat sahaja. Begitu juga dia sentiasa berkongsi perkara-perkara yang islamik.
10 – Siti Nordiana

Siti Nordiana binti Alias, atau juga dikenali sebagai Nana, adalah seorang penyanyi Malaysia. Nana berasal dari Felda Sendayan, Seremban, Negeri Sembilan. Beliau mula menceburi bidang seni suara pada 1999 ketika berusia 15 tahun dan telah meluncurkan 5 buah album studio secara solo. Beliau dikenali sebagai penyanyi lagu-lagu pop Melayu dan juga tradisional.
Salah satu lagunya yang evergreen yang meletupkan namanya suatu ketika dulu ialah ‘Kasihmu Seakan Berubah’.
Selepas berhijrah, antara kata-katanya yang boleh kita jadikan iktibar ialah, “Lagipun perubahan imej yang saya lakukan ini adalah satu kesedaran terhadap tanggungjawab sebagai seorang wanita muslim. Malah, ini juga adalah langkah awal untuk saya berubah ke arah menjadi seorang insan yang lebih baik.”
11 – Ana Raffali

Ana Raffali atau nama sebenarnya Ana Nur Hidayah binti Mohd Raffali ialah seorang pemuzik Malaysia berdarah Melayu. Beliau dilahirkan pada tanggal 4 November 1985. Beliau berkemahiran dalam nyanyian, penggubahan lagu dan bermain gitar.
Beliau mula mendapat perhatian setelah mengeluarkan single ‘Hujan Bunga di Kuala Lumpur’ di corong radio pada tahun 2009. Niat beliau ingin membantu keluarganya yang susah membuahkan hasil dengan penghasilan album pertamanya, ‘Ketika Aku Kecil’ yang telah keluar pada April 2010.
Bermula dengan hobi bermain gitar, Ana mula berjinak menulis lagu sebagai cara meluahkan perasaannya ketika menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dalam jurusan Pendidikan Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL). Beliau sentiasa berbaju kurung atau kebaya ketika membuat persembahan. [Wikipedia]
“Semasa sambutan Maulidur Rasul tempoh hari, Ana terasa satu keinginan, dorongan… Susah sebenarnya Ana nak jelaskan tetapi pada hari itu, Ana nak sangat-sangat pakai tudung,” kata Ana Raffali mengenai keputusannya untuk bertudung.
“Ketika Ana bersiap nak keluar, Ana pun pakai. ‘It felt right.’ Ana tak berbincang dengan sesiapa. Cuma dengan Naim (bakal suami), Ana ada beritahu, hari ini Ana nak pakai tudung. Dia kata ‘Alhamdullilah’.
Ibu bapa Ana turut gembira melihat anak perempuan mereka berubah menjadi lebih baik. Sebelum ini, Ana biasanya memakai tudung untuk majlis-majlis keagamaan dan sepanjang zaman persekolahannya.
“Ana membuat keputusan ini atas kehendak dan keinginan Ana sendiri. Ana gembira dan bagi Ana, ini jawapan kepada doa-doa mereka di luar sana. Sebelum ini bila ada yang bertanya (bila Ana nak bertudung), Ana tak pernah ada jawapan. Ana cuma minta mereka doa-doakanlah.
“Ana berasa lebih tenang sekarang dan dengan penghijrahan ini, Ana mengharapkan yang terbaik. Ana masih seperti yang anda semua kenali dulu cuma Ana melihat diri Ana kini mempunyai kehidupan yang lebih sempurna.”  [GUA]
12 – Diana Amir

Nurdiyana Amir Hashim atau Diana Amir, lahir pada 22 Jun 1986 di Birmingham, England. Dia berasal dari Johor Bharu, Johor, Malaysia. Dia mendapat pendidikan hingga Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Sumber Manusia, Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
Diana pernah berlakon dalam filem-filem seperti 3, 2, 1 Cinta, Senario The Movie: Ops Pocot, Keramat, 7 Petala Cinta, 3 Temujanji, X, Aku Masih Dara, Salam Cinta, Pe3 dan Strawberi Cinta.
Diana Amir melakukan tindakan mengejut dengan memakai tudung dan menutup aurat selepas beberapa kali mengalami mimpi hari kiamat dalam masa 3 bulan.
“Dan mimpi-mimpi tersebut juga mengingatkan saya tentang kematian yang semakin hampir dan perkara itu sering membelenggu hidup saya beberapa bulan kebelakangan ini,” katanya pada 22 September 2011.
– Leina Hangat juga sudah berhijab

No comments:

Post a Comment